Er wordt heel veel geschreven over rekenen en rekenproblemen. Er bestaan testen, protocollen en je kind kan zelfs een dyscalculieverklaring krijgen. Allemaal heel prachtig, maar de vragen die ik me hierbij stel zijn: “Is je kind hier werkelijk mee geholpen? Ga je beter rekenen van protocollen? En van een dyscalculieverklaring?”.

Rekenen leer je om grip te krijgen op de wereld om je heen. Net als lezen kun je niet zonder een flinke vaardigheid om zelfstandig belangrijke beslissingen weloverwogen te kunnen nemen.

Ik heb heel veel rekenliteratuur bestudeerd. Als het gaat om werkelijk te begrijpen waar het mis gaat als een kind rekenproblemen krijgt, dan springen deze twee boeken van Ludo Cuyvers er toch wel voor mij uit:

De boeken bevatten geen testjes en geen protocollen, want dat laat Cuyvers aan de lezer over. De boeken geven wel een glashelder beeld van hoe rekenen in elkaar zit en hoe het werkt in ons brein. De boeken laten een directe relatie tussen rekenen en lezen zien. Het is wel pittige literatuur voor wie weinig kennis en ervaring met rekenen heeft.

Voor mij zijn dit basisboeken in het begeleiden van kinderen met rekenproblemen, want mijn ervaring is dat het werkt!