Voor sommige kinderen lijkt lezen een tweede natuur. Let op ‘lijkt’ en ‘tweede’, want lezen is helemaal geen natuurlijke bezigheid.

Luister en kijk even mee naar wat professor doctor Milene Bonte (neurowetenschapper, Universiteit Maastricht) hierover vertelt. Lezen vraagt dus om een omschakeling in onze hersenen.

Dat leren lezen en vooral begrijpen wat je leest niet makkelijk is, weten we allemaal. Denk maar aan het begrijpen van een huur- of koopovereenkomst, een offerte, een informatiefolder van een arts. Het duikt ook vaak op in de media hoe zorgelijk de leesvaardigheid van kinderen én volwassenen is. Ondanks het feit dat er allerlei initiatieven zijn (landelijk en regionaal) om kinderen aan het lezen te krijgen, loopt het aantal lezers nog steeds terug. Is dat erg? Ja, dat is zeker erg. Als je niet kunt lezen of als lezen je veel moeite kost, ben je altijd afhankelijk van anderen. Want onze hedendaagse maatschappij gaat ervanuit dat je kunt lezen. Loketten waar je persoonlijk terecht kunt met een hulpvraag sluiten en bijna alles is digitaal, dus gericht op lezen. Daarnaast biedt lezen ontspanning en plezier. Dat mis je allemaal!

Wat te doen, als lezen niet lukt? Zoals ik in mijn kennismaking al schreef: doorgaan met hetzelfde (dat niet werkt) heeft geen zin. Maar wat dan wel?

Marijke van Vuure geeft al ruim twintig jaar individueel les aan kinderen die moeite hebben met lezen en kinderen waarbij het lezen niet op gang komt. Ze heeft een eigen praktijk waar ze op succesvolle wijze kinderen alsnog leert lezen.

Ze heeft over haar inzichten twee prachtige boeken geschreven:

Het tweede boek is een uitbreiding op het eerste boek.

Beide boeken zijn heel toegankelijk geschreven voor leerkrachten én voor ouders die hun kind willen helpen. Naast uitleg over hoe lezen technisch in zijn werk gaat, bevatten de boeken veel oefeningen en zelfs een begeleidingsprogramma.

Marijke van Vuure waarschuwt het begeleidingsprogramma niet klakkeloos over te nemen, omdat het belangrijk is om eerst de oorzaak te achterhalen van het niet kunnen leren lezen. Daarna kun je gericht met je kind oefenen, om te komen tot resultaat.